آیا زلزله مفید است یا مضر؟

زلزله حادثه اي طبيعي است که وراي ويران هاي ظاهري ، آثار مثبت مهمي از جمله حفاظت از لايه اوزون دارد. اولا برآن اين حوادث زمينه يکسري تلاش ها و رشد علمي بشر است. به لحاظ تربيتي و معنوي نيز مانند ساير بلاها و مصيبت هاي زندگي داراي فوايد و آثاري است كه به قسمتي از آنها در ادامه اشاره مي شود. موسسه تحقیقاتی piranchr نتیجه جالبی از تحقیقات خود را طی ۴۵۰زلزله در سراسر دنیا منتشر کردند.

آیا زلزله مفید است یا مضر؟

فواید زلزله در قوانین طبیعی و اثرات مفید آن

 

1)در الاسکا زلزله سال 1969

 سبب شد مسیر رودخانه به معدن طلایی زیر زمینی هدایت و طلای شستشو شده با رودخانه در سطح زمین جاری شود که از ان سال الاسکا مرکز کشف طلا در دنیا گشت.

 

2)زلزله سال 1992چین

به علت این زلزله شیب زمین بسمت دشت خشک تینهان گشت و سیلاب رودخانه خاک غنی شستشو شده کوهها را در دشتی وسیع ته نشین کرد که در حال حاضر جزو زمینهای بسیار حاصلخیز دنیاست.

 

3)زلزله سال 1995چاد

این زلزله سبب شد هجوم ۳۸میلیون ملخ در صحرای افریقا وتخریب هکتارها زمین کشاورزی در شمال افریقا با این زلزله ملخ ها با امواج فراصوتی زمینگیر و قادر به عدم‌پرواز و به سبب گشنگی هم‌خواری کرده و کلا از بین رفتند.

 

4)زلزله سال 1834شیلی

این زلزله سبب شد صخره های ساحلی ۱۳متر نشست کنند و‌این باعث هجوم میلیونها ماهی برای تخم گذاری و صید هزاران تن ماهی گشت..خلیج فنتاگواس.

 

5)زلزله سال 1893کلمبیا

این زلزله سبب شد که رودخانه اروادگیا تغییر مسیر داده و با نفوذ به منطقه مادکیا ۱۳معدن را شناسایی کنند.

 

6)ایران

زلزله سال ۱۳۶۹رودبار و ۱۳۸۲بم سبب شد ۳۴۰معدن با ارزش زیر زمینی در ایران توسط ماهواره ها ردیابی و ۸حوزه بزرگ نفتی و۱۲حوزه وسیع گازی نیز بر اثر حابجایی سطوح زیرین زمین قابل بهره برداری شود

این‌ موسسه معتقد است با این دو زلزله منابع اب زیر زمینی بسمت سطح و با شیب ملایم بسمت کویر مرکزی حرکت کند

یعنی افزایش منبعی در خشک ترین منطقه ایران

 

پس نتیجه میگیریم :

زلزله یکی از قوانین طبیعی طبیعت است که با رعایت نکردن اصول پیشگیری تبدیل به مصیب و فاجعه می گردد.


ارسال کننده :
تعداد بازدید : 1679 مرتبه
تاریخ انتشار: 1396/09/12
منبع : sakhtemansazz




  نظرات
بنری ثبت نشده است!